Aken

7 juli 2015 - Aken, Duitsland

We zijn er al zo vaak geweest deze vakantie, maar nooit in het centrum om de Dom te bekijken. Dan was het te nat of te koud of te warm,  maar vandaag was het dan toch het perfecte weer om een stadswandeling te maken en de Dom te bezoeken.

De auto hebben we aan de rand van de stad gezet in een parkeergarage en zijn lopend naar het centrum gegaan. Josita had thuis al een stadsplattegrond van het centrum van Aken afgedrukt en dat was nu wel superhandig om te hebben.  Het aardige is dat we met deze stadswandeling weer een stukje Jackobspad hebben gelopen. Op een gegeven moment kwamen we op de Jacobsstrasse uit die naar het centrum loopt. En jawel daar zagen we ook al de Jacobspad bewegwijzering met de bekende internationale schelp. Halverwege troffen we, hoe kan het ook anders ook de Jacobskerk aan. Daar stond ook een info bord over het Jacobspad. Nou dat sprak ons wel aan. Over een stuk van de pelgrimsroute zijn we verder naar het centrum gelopen.

Karel de Grote, ons wel bekend heeft in de achtste eeuw opdracht gegeven tot de bouw van deze imposante kerk. Hij ligt daar ook begraven. De buitenkant van de kerk deed ons erg denken aan de St. Jans' basiliek in 's Hertogenbosch. Echter deze Domkerk is kleiner. Gelukkig was de kerk open voor de bezichtiging. Om te mogen fotograferen moest je voor een euro een kaartje kopen, tja ...... Op ons gemak hebben we de kerk bewonderd.

We hadden wel trek in een kopje koffie. Nou aan gezellige terrasjes geen gebrek. Op elke hoek was er wel een te vinden. Heerlijk zitten genieten in het zonnetje. Verder zijn we door mooi straatjes gelopen, en natuurlijk niet de winkelstraten vergeten. Na een aantal uren zijn we weer naar onze auto gelopen. Als we weer eens in de buurt zijn gaan we zeker nog een keer langs.

Dit was dan de een na laatste vakantiedag. Morgen rijden naar huis.  Er volgt dan nog één verhaal aan dit reisverslag. Daarbij zal ik ook een kleine selectie van de foto's van ons fototoestel toevoegen. Dat maakt het verslag compleet.