Mooi museum in Vaals

23 juni 2015 - Vaals, Nederland

Dag 9.

Wat kun beter doen met grijze muizen weer dan een bezoek te brengen aan een museum. En wat voor een museum. In de afgelopen jaren hebben vele kerken hun deuren moeten sluiten. Vele beelden uit die kerken zijn verdwenen op stoffige zolders. In 2008 is het initiatief genomen om verschillende beelden van het stof te ontdoen en weer in ere te herstellen in een museum. Het museum Vaals is in 2009 geopend en telt nu ruim 200 heilige beelden van heel klein tot heel groot. Het museum is gevestigd in een monumentaal kloosterkapel. In de kloostertuin staan ook nog een aantal beelden. Ook zijn hier prachtige kruiswegstaties te bewonderen. Om zoveel mogelijk van het Katholieke erfgoed te bewaren voor de komende generaties kan iedereen hun huisdevotie attributen, zoals heiligenbeelden, wijwaterbakjes, missaals , rozenkransen, schilderijen, etc. aan het museum schenken. Een goed initiatief.

De volgende stop van vandaag was 2 km verderop, het drie landenpunt. We zijn daar voor het laatst in 1985 geweest met onze kinderen. Dus best wel leuk om er weer eens heen te gaan. Nu zou je denken dat er in die jaren veel zou zijn veranderd. Nou dat viel wel mee. Het hoogste punt blijft natuurlijk altijd hetzelfde op dezelfde plaats en ook de grens met de drie landen. Alles is bijna wel hetzelfde gebleven. Er zijn wel een paar nieuwe gebouwen bij geplaatst, waar je nog meer en nog anders kan eten. Deze waren nu wel gesloten. We hebben toch wel genoten van de omgeving en de mooie zonnige uitzichten over de drie landen. We hebben ook nog een korte wandeling gemaakt. Alle bospaden waren erg nat. De lucht trok ook weer dicht met grijze wolken en daar kwam weer een lading water uit. Gelukkig waren we dicht bij de auto. Hoe dan ook het was weer een heerlijke vakantiedag met het bezoek aan het indrukwekkende museum Vaals en het drielandenpunt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jip & Janneke:
    23 juni 2015
    Hoi Paul en Josita,
    Toch actief geweest vandaag.
    Jammer van het weer. Er is verbetering op komst.
    Lekker genieten.
    Liefs,