Klooster in Wittem

24 juni 2015 - Wittem, Nederland

Dag 10. Woensdag 24 juni. Gisteren werd het weer na het kerk bezoek een beetje beter. We dachten "nu gooien we er een klooster bezoek tegenaan" dan wordt het weer hopelijk direct een heel stuk beter. En jawel tijdens onze rondleiding ging de zon uitbundig schijnen, het werd warmer en de wereld ziet er dan niet alleen anders uit, maar het voelt dan ook ineens stuk beter. Het klooster in Wittem is een van de best bezochte kloosters in Nl. Het is een van de belangrijkste bedevaartsoorden. Al meer dan een eeuw wordt er de heilige Gerardus vereerd. In het klooster zijn nog steeds paters en broeders gehuisvest. Zij zijn van de congregatie Redemptoristen. Deze congregatie volgde in 1836 de paters Kapucijnen op die bijna een eeuw eerder werden verdreven. Het klooster in Wittem groeide uit tot een van de grootste opleidingsplaatsen voor priesters Redemptoristen in Europa. De rondleiding startte in de kerk. Het interieur van de kerk is in de barokke stijl gebouwd door een Duitse architect halverwege de achttiende eeuw. In NL zijn nog maar drie van deze kerken gebouwd. De Mariakapel is weer in een andere stijl gebouwd. Lijkt erg veel op de Sixtijnse bouw in Rome. Via de prachtige kloostertuin met moderne beelden zijn we afgedaald in de grafkelder. Daar wordt al eeuwen de overleden paters van de congregatie bijgezet. Heel bijzonder om te zien. Ook hebben we enkele delen van het klooster mogen bekijken . De bibliotheek is ook heel indrukwekkend. Veel houtsnijwerk, gemaakt door de paters en broeders van het klooster. Naast de opslag van honderden boeken wordt de bibliotheek gebruikt voor concerten, lezingen en vele andere bijeenkomsten. Na afloop van de rondleiding hebben we nog gezellig in de rafter koffie gedronken en heerlijke Limburgse vlaai gegeten. Het klooster is zeer toegankelijk voor iedereen en is zeker een bezoek waard.

De zon was zoals eerder al geconstateerd uitbundig gaan schijnen. Met een enkel wolkje leek de lucht wel strakblauw. Dat is dan toch weer extra genieten deze dag. We hebben weer heerlijk buiten kunnen eten en genieten van het prachtige uitzicht over het Geuldal.