Stadswandeling 's Hertogenbosch

7 juni 2015 - 's-Hertogenbosch, Nederland

De stadswandeling door Den Bosch hebben we al eerder per boot in 2014 gedaan, samen met onze kinderen. Nu dan samen met Josita te voet heerlijk in zonnetje. Ons doel was veelledig : Eerst een BosscheBol smullen, dan de Sint Jan (Kathedrale Basiliek Sint Jan Evangelist). In de kerk werden we ontvangen door eerst een viering van de zegening van drie priesters. Daarna wa er een viering voor de zegening van een huwelijk. Tja wat wil je nog meer. Het was erg sfeervol en met veel genoegen hebben we onze wandeling door de kerk gedaan. Ook was er een tentoonstelling over de lijkwade van Jezus. Deze zaterdag, marktdag was ook erg druk en dan ook erg gezellig.

Als je zoals wij in de Diezestraat hebt gewoond wil je ooit wel eens weten hoe de loop van deze zijtak van de Maas is. En die gaat dwars door Den Bosch.  De Dieze zorgde voor een goede verbinding naar de Maas. Dat was goed voor de handel van deze stad.

's-Hertogenbosch overleefde veel roerige jaren, mede omdat de stad gunstig gelegen was. Buiten de opgetrokken vestingmuren en bastions lag een drassige omgeving, waaronder het huidige natuurgebied Het Bossche Broek. Een goede barricade waar moeilijk doorheen te komen was in tijden van aanval. Daarbij kon deze ook nog eens onder water gezet worden. Hierdoor is de bijnaam '(onoverwinnelijke) Moerasdraak' voor 's-Hertogenbosch ontstaan. Maar dit was niet de enige bijnaam die in de geschiedenis van Den Bosch is ontstaan. Door de noodgedwongen katholieke banden met het zuiden, kreeg 's-Hertogenbosch ook de nieuwe bijnaam 'Klein Rome' in het jaar 1579.

Sinds 1380 wordt het beeld van de Zoete Moeder vereerd in de Kathedrale Basiliek van Sint Jan te 's-Hertogenbosch. Pelgrims uit heel Europa komen naar de Sint Jan toe om het miraculeuze Mariabeeld te vereren.
In 1380 is het Mariabeeld gevonden. Het is broeder Wout geweest die het Mariabeeld in één van de straalkapellen heeft neergezet. In de meimaand = Mariamaand wordt dit beeld links in de kerk neergezet ter verering van moeder Maria. Dit beeld heeft de beeldenstorm van de protestanten overleefd door deze naar een veilige plaats in Brussel te brengen. Daarna is het wel een heel gedoe geweest om dit beeld weer terug te krijgen in Kathedrale Basiliek.

De wandeling liep dwars door het oude centrum langs gerestaureerde gevels, moderne implantaten, het kleinste huisje, het mooiste hofje, enz. Wij hebben heerlijk genoten om in het zonnetje langs die bezienswaardigheden te kuieren.

Pas laat in de middag hebben we de trein huiswaarts genomen.

1. Mare en Pien:
    8 juni 2015
    Na het lezen van dit verhaal hebben we ook zin in een wandeling door De Bosch. Maar eerst door onze Lichtstad.
    liefs van ons!